Hulp bij Asterisk instellen

Hulp bij Asterisk instellen

Trunk registreren in Asterisk

Er zijn veel apparaten op de markt die gebaseerd zijn op de Asterisk Open Source VoIP centrale. De diverse fabrikanten hebben de basis gebruikt en daarmee hun eigen product ontwikkeld. Het komt regelmatig voor dat men na het instellen van een dergelijke centrale niet kan bellen of niet gebeld kan worden. Vaak ligt de oorzaak onder meer in de standaard registratie van Asterisk onder de zogenaamde “s-extension”. De manier waarop Asterisk zich registreert op ons systeem is terug te vinden in het bestand sip.conf van uw Asterisk-systeem. U hoort daar het volgende te vinden:

register => 1234:password@sip_proxy/1234

Voor 1234 vult u uw SIP account-ID in. Als het niet lukt om dit handmatig of via de grafische schil in te stellen, dient u contact op te nemen met de leverancier van uw Asterisk-systeem. De controle van de juiste registratie is te vinden in de beheer-omgeving voor het account wat u gebruikt. Als u het “account@ip-nummer” ziet staan, is die instelling kennelijk correct gemaakt.

Het enige wat in- en uitbellen nog in de weg kan staan zijn dial-plans en volledige registratie. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de registratie deels lukt – maar doordat STUN aanstaat, de registratie NIET compleet correct is. De asterisk-centrale kan dus niet gebeld worden, terwijl deze WEL geregistreerd lijkt te zijn.

Voorbeelden van FOUTE registraties:
  • Contact sip:from-trunk@10.40.50.60
  • Contact sip:s@10.40.50.60

Asterisk Qualify

Asterisk ken een mechanisme om een trunk te “testen”. In de configuratie heet dit “qualify”. Met het aanmaken van de configuratie voor een trunk, moet er als een van de parameters in de configuratie van die trunk staan staan:

qualify = no

Voorbeeld instellingen MaxiTEL

[maxitel]
type=friend
qualify=no
username=telefoonnummer
secret=wachtwoord
insecure=very
host=sip.mtsip.nl
port=5060
context=from-trunk

register => telefoonnummer:wachtwoord@sip.mtsip.nl/telefoonnummer

Meer weten?

Top